14
mai
Comparteix:

Pere Padrosa, director general de Transports i Mobilitat, ha participat avui al Cercle d’Infraestructures de la Cambra de Comerç de Girona, on ha reclamat un pacte de país per a la logística del futur, competitiva però al mateix temps respectuosa amb el medi ambient. El director de Transports ha afirmat: “Cal un paraigua normatiu centrat en la competitivitat i la sostenibilitat per fer la distribució de mercaderies, amb un gran respecte pel medi ambient. Els països que aposten per la logística són els que pateixen menys i surten abans de les crisis”. Segons Padrosa, “el transport és la cadena logística del valor afegit, perquè si un producte no arriba a l’usuari no tindrà mai valor afegit”. Segons la seva opinió, “en cinc anys res al món de la logística serà com és avui”, i ha posat com a exemples l’assaig de la distribució de mercaderies amb drons als EEUU, els camions autònoms o la transició energètica cap a models elèctrics, amb gas o híbrids. Domènec Espadalé, president de la Cambra de Girona, creu que els alcaldes que surtin escollits en les properes eleccions tenen per davant el repte de fer possible una millor distribució de mercaderies en les zones urbanes que avui en dia és poc eficient i que es complicarà amb l’expansió de l’e-commerce.

Un dels eixos de la seva exposició ha estat la sostenibilitat. “L’índex de contaminació de l’aire a Barcelona fa que hàgim de prendre mesures per no tenir tants vehicles rondant”. Ha reconegut també la dificultat de coordinar la distribució en els municipis, molts dels quals tenen normatives pròpies difícils de compatibilitzar amb els pobles veïns.  Aviat la Generalitat posarà a disposició dels transportistes un web amb les normatives locals de distribució, mentre mira de posar d’acord totes les administracions amb una normativa comuna.

El responsable de Transports de la Generalitat ha assegurat que “el sector dels transports ha de fer de looby per influir en la indústria sobre el model tecnològic de transició energètica”. El missatge que es dóna segons el qual sembla que el transport és gratuït en molts enviaments no és bo per al sector, segons Padrosa, i caldria revertir-lo. “Tots sabem que la logística i el transport té uns costos importants”, ha precisat.

La liberalització de les autopistes fa que la Generalitat continuï apostant per l’eurovinyeta, amb uns beneficis que reverteixin en el manteniment i planificació de les infraestructures, en el sosteniment del transport públic i en la dinamització i modernització del sector dels transports. Per aplicar-la, però, cal tenir el 100% de la gestió de les carreteres, ha advertit Padrosa.

El president de la Fundació Cercle d’Infraestructures, Pere Macias, ha aprofitat l’acte per acomiadar el president de la Cambra, que deixarà el càrrec en les properes setmanes i li ha agraït la feina feta per les infraestructures i la demarcació.

Posteriorment, Pere Padrosa ha participat en l’Assemblea General de l’associació Girona Centre Logístic, que s’ha celebrat també a la Cambra de Comerç de Girona, on s’ha aprovat el pla d’actuació del 2019. L’associació ha debatut sobre la situació de l’Aeroport Girona Costa-Brava , el centre Intermodal de El Far-Vilamalla, el corredor Mediterrani i les accions transfrontereres del CCI Pirineus Med. L’entitat veu un futur molt positiu per a l’aeroport com a quarta pista d’El Prat, per això manté la reclamació de la construcció d’una estació de passatgers que pugui enllaçar l’aeroport amb Barcelona amb el TGV. El Far-Vilamalla es convertiria en l’estació de mercaderies ferroviàries de la demarcació.

 

Comments are closed.