Les Cambres de Comerç tenen competències exclusives per a l’emissió de Certificats d’Origen, visat de documents, Certificats de Lliure Venda, Certificats de Cens i Quaderns ATA.
Certificats d’Origen
El Certificat d’Origen acredita l’origen de la mercaderia amb la finalitat de satisfer els requisits del país d’importació o del client. Les Cambres de Comerç són els organismes reconeguts com a expedidors de Certificats d’Origen. A la Cambra de Comerç de Girona oferim la possibilitat de realitzar els tràmits de forma presencial o telemàtica (a través de la Plataforma e-Trámites). Per a l’emissió d’un Certificat d’Origen (o legalització de documents) cal, en primer lloc, presentar la documentació necessària i, en segon lloc, realitzar el tràmit de forma presencial o telemàtica.
Documentació
La nova Guia per a l’expedició de Certificats d’Origen d’Eurocámaras 2008, exigeix que les empreses que realitzin certificats d’origen, legalització de factures i tramitació d’altres documents d’exportació mantinguin actualitzades les seves dades i documentació als registres de la Cambra de Comerç. Per a l’expedició de documents, totes les empreses han de presentar la següent documentació:
- En format físic: originals firmats amb firma manuscrita i segellats. Cal presentar-los a les oficines de Girona o Olot (consulteu l’apartat Contacte)
- En format digital. Cal enviar-los per correu electrònic (consulteu l’apartat Contacte):
- Escanejat dels DNI de la persona que autoritza i de les persones autoritzades que consten al Formulari de Registre de Firmes.
- Escanejat de l’escriptura de poders o nomenament de càrrec vigent de la persona que, amb poders suficients, autoritza les firmes.
Tramitació
Tramitació presencial
La Cambra té a disposició de les empreses els impresos de Certificat d’Origen oficials. Les empreses que necessiten realitzar aquest tràmit cal que adquireixin l’imprès, l’emplenin i l’imprimeixin. Un cop imprès, cal presentar-lo a la Cambra per a la seva verificació i legalització. Per tal d’evitar errors en la formalització del certificat, podeu consultar aquests dos documents:
Tramitació telemàtica
Des del mes de Juliol del 2021, la Cambra de Comerç de Girona ofereix la possibilitat de realitzar els tràmits de Certificat d’Origen i legalització de documents de forma telemàtica, a través de la plataforma e-Trámites. El tràmit digital té el mateix cost que el presencial i no hi ha despeses de manteniment de la plataforma. Es poden compaginar tràmits físics i digitals segons convingui.
Per a més informació sobre la tramitació digital podeu consultar el següents documents:
Quaderns ATA
Un Quadern ATA és un document d’admissió temporal que permet exportar mercaderies (dins els països subscrits al conveni ATA) per als següents supòsits:
- Fires i exposicions
- Realització de treballs o serveis de tipus professional
- Mostres comercials
El Quadern ATA és l’equivalent als documents nacionals d’exportació i importació temporal de cada país, però té certs avantatges com el baix cost, la facilitat i disponibilitat en la tramitació i l’estalvi de pagaments i gestions a les duanes.
Totes les exportacions temporals requereixen que les mercaderies exportades retornin al país d’origen en un termini màxim d’un any des de la data d’expedició del Quadern.
Els Quaderns ATA han d’anar acompanyats del pagament d’una garantia a la Cambra per fer front a les possibles reclamacions duaneres. Aquesta garantia (entre el 25% i el 100% del valor de la mercaderia segons el país), es pot dipositar en els següents formats:
- Pagament d’un dipòsit retornable (transferència, xec o aval bancari)
- Subscripció a la pòlissa d’assegurances a fons perdut
On es pot viatjar amb un Quadern ATA?
Podeu consultar els països subscrits al conveni ATA en el següent document:
Tramitació i documents
Per a sol·licitar un Quadern ATA és necessari, en primer lloc, comprovar que el país de destí de l’exportació temporal accepta aquest tipus de document i quines especificacions té. Consulteu el document Conveni Països ATA de l’apartat anterior. Un cop feta la consulta, si el país de destí de les vostres mercaderies es troba dins el conveni ATA, contacteu amb la Cambra de Girona per iniciar els tràmits d’expedició del Quadern i informar-vos del preu (consulteu l’apartat Contacte).
Un cop contacteu amb nosaltres i ens presenteu el vostre cas, us podrem indicar quins dels següents documents caldrà que presenteu:
Un cop expedit el Quadern ATA (48h) us informarem que el podeu passar a recollir a les oficines de Girona o Olot (consulteu l’apartat Contacte)
Certificats de lliure venda
Un Certificat de Lliure Venda i Consum (CLV) és un document que acredita que les mercaderies exportades són de lliure venda o comercialització en el país d’origen.
Documentació
Per a poder expedir un CLV, cal que la Cambra disposi de la següent documentació:
- DNI escanejat de la persona que, amb poder suficients, autoritza la sol·licitud .
- Documentació escanejada on hi consti l’epígraf de l’IAE de l’empresa (per exemple el Certificat de Situació Censal o el Certificat sobre l’Impost d’Activitats Econòmiques de l’Agència Tributària.)
- En el cas d’empreses dedicades a activitats alimentàries: documentació escanejada on hi consti el registre sanitari d’indústries i productes alimentaris (RSIPAC i RSGEAA). Es pot sol·licitar a l’Agència de Salut Pública de Catalunya.
Tramitació
Per a tramitar un CLV, cal contactar amb la Cambra de Girona o la Delegació d’Olot (consulteu l’apartat Contacte).
A més de la documentació descrita anteriorment, caldrà omplir i presentar la següent sol·licitud (firmada i segellada):
És necessari presentar una sol·licitud per a cada CLV que es vol tramitar. Un CLV pot contenir un màxim de 5 productes.
Un cop expedit el Certificat de Lliure Venda us informarem que el podeu passar a recollir a les oficines de Girona o Olot (consulteu l’apartat Contacte)
Certificats de cens
Un Certificat de Cens és un document que acredita que una empresa determinada està inscrita al cens empresarial de la Cambra de Comerç de la seva demarcació. És un document necessari per a participar en concursos i licitacions amb l’Administració Pública, que pot facilitar la participació en fires a l’estranger i pot agilitzar tràmits amb determinats organismes oficials. La Cambra de Comerç de Girona expedeix 2 tipus de Certificat de Cens:
- Bàsic: hi consta el nom i el CIF de l’empresa
- Avançat: hi consta el nom, el domicili, el CIF i la descripció de l’activitat econòmica de l’empresa (segons l’epígraf de l’IAE)
Documentació
Per a l’expedició d’un Certificat de Cens Bàsic, cal que la Cambra disposi de la següent documentació:
- DNI escanejat de la persona que, amb poders suficients, autoritza la sol·licitud
Per a l’expedició d’un Certificat de Cens Avançat, cal que la Cambra disposi de la següent documentació:
- DNI escanejat de la persona que, amb poders suficients, autoritza la sol·licitud
- Documentació escanejada on hi consti:
- Descripció de l’activitat econòmica: epígraf/s de l’IAE i Any d’alta de l’activitat econòmica. Podeu trobar aquesta informació, per exemple, al Certificat de Situació Censal o al Certificat sobre l’Impost d’Activitats Econòmiques de l’Agència Tributària.
Tramitació
Per a tramitar un Certificat de Cens, cal contactar amb la Cambra de Girona o la Delegació d’Olot (consulteu l’apartat Contacte)
A més de la documentació descrita anteriorment, caldrà omplir i presentar la següent sol·licitud (firmada i segellada):
Un cop expedit el Certificat de Cens us informarem que el podeu passar a recollir a les oficines de Girona o Olot (consulteu l’apartat Contacte).
Contacte
Cambra de Comerç de Girona
Gran Via de Jaume I, 46 – 17001, Girona
Telèfon: 972 418 500
Estela Rojas: erojas@cambragirona.org
Tània Viñals: tvinals@cambragirona.org
Delegació Cambra Olot
C/ Bisbe Lorenzana, 15 – 17800, Olot):
Telèfon: 972 269 185
Yolanda Moreno: delegacioolot@cambragirona.org
Àrees de servei
- Comerç Exterior i Internacional
- Serveis Import-Export
- Consultoria i Assessorament – Llistats Internacionals
- Club Internacional Cambra – CIC
- Informació UE atenció a la PIME
- Formació Comerç Exterior – Jornades Informatives 2022
- Iniciació a l’exportació i Estudis de Mercat
- Missions i programes de prospecció de mercats 2022
- Subcontractació Industrial
- Premis a l’exportació
- Tramitació de documents